Planering och önskelista

Vad passar inte bättre än ett planeringsinlägg på veckans första dag? Jag brukar aldrig planera ut ett helt ridpass för varje enskild dag och strikt följa det, utan rider mer på känsla och dagsform. Tänkte ändå berätta lite hur jag resonerar.
 
Till att börja med har jag aldrig några direkta krav för vad som ska hittas på för varje dag, utan isället har jag mer som en "önskelista" i huvudet på grejer jag skulle vilja hinna med att göra. Sen är det helt olika från vecka till vecka hur mycket som hinns med att genomföra därifrån beroende på förutsättningarna. (Är det riktigt fint ridväder utan att vara för varmt blir det självklart mer mer utomhusridning och vice versa.) Och även fastän det kan bli många inomhus/utomhus ridning efter varandra försöker jag att aldrig traggla samma övningar som dagen innan om det inte är absolut nödvändigt för att komma vidare. Blir det t.ex flera dagar i ridhuset efter varandra för riktigt höstrusk till väder så brukar jag variera mellan dressyr, markarbete, cavaletti, hoppning eller lägga till en extra vilodag.
 
Trots att jag helst vill hinna med att rida 4-5 dagar i veckan tycker jag det viktigaste är kvalitén istället för kvantiteten. Dvs. är jag nöjd med målsättningen för ridpasset efter bara en halvtimme ser jag ingen anledning att fortsätta med samma sak (och därmed bädda för misstag). Då skrittar jag hellre av / leker följa John i ridhuset / skrittar av i skogen för att belöna. Så med det sagt är det viktigaste för mig att ha roligt och vara anpassningsbar istället för att ha hårda krav för varje dag.
 
 
Så det jag oftast har som önskemål att hinna med är:
- Dressyrpass med fokus på lösgjordhet/gångartsträning på varierande underlag (genom att växla mellan gräspaddock och ridhus från gång till gång.)
- Lätt hopppning med två små"skutt"på ca 20-30 cm.
- Skogslull" / "skogsjogg" i skogen.
- Kravlöst skrittpass i skogen.
- Lättare konditionspass i skogen med kortare intervaller.
 
 
 

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (Publiceras inte)


Din bloggadress:


Kommentar: